Det kommer att byggas ett islamiskt kulturcentrum bara ett par hundra meter från min bostad här i Brandbergen. Men om jag får något att säga till om kommer man aldrig få ett bygglov. Jag har pratat med ett antal muslimer här i Brandbergen och alla säger stolt att pengarna minsann inte kommer från Haninge kommun utan från Saudiarabien. Som bekant är islam en totalitär ideologi men Saudiarabien har den värsta sortens islam nämligen Wahhabism. Men en diskussion om vilken inriktning av islam är värst är som att diskutera grader i helvetet.

Det kommer fram i dokumentationen från Haninge kommun, daterad 040614, att Stiftelsen Haninge Kultur Center med org. nr. 802424-2656 betalade nästan 2 miljoner kr för nästan 4000 kvm stor tomt som består nästan uteslutande av skog just nu.

Enligt detaljplanen kommer nämnda ”kulturcentrum” ha en minaret som är 24 meter hög. Jag personligen vill inte bli påmind av en minaret att jag är en andra klassen medborgare enligt islam varje gång jag går ner till centrum. Jag kommer göra allt inom lagens ramar för att stoppa bygget.

Intresserade kan själva läsa och se vad kommunen hittills har hittat på i följande länkar: