Jag har blivit gammal känns det som. Jag har börjat med bland annat någon slags obskyr filosofi, börjat göra videon av mina barn till finsk melodramatisk musik, börjat analysera i detalj vad som skrivs och sägs av framförallt massmedia och politiker. Nyaste jag reagerar på är att Fredrik Reinfeldt, ni vet statsministern som tycker att allt ursvenskt är barbari, har sagt till Dagens Nyheter att ”partipiskan är viktig” och ”det skulle vara dåligt för Sverige om alla fick rösta som de ville”.

Sug på den karamellen ett tag.

Reinfeldts helt urblåsta uttalanden visar vad svenska riksdagspolitiker tycker och tänker om demokrati. Synen på vad som är demokrati och viktigt har radikalt förändrats på väldigt kort tid. Ändrade synsättet äcklar mig. Den är vidrig. Reinfeldt uppvisar tydliga signaler på att han omfamnar den nya demokratisynen. Demokratisynen som samhällskunskapsläraren Magnus Gullver och en elev har är vad man brukade ha i DDR eller Sovjetunionen:

Magnus Gullver (lärare på Arianagymnasiet)

Magnus Gullver (lärare på Arianagymnasiet)

Elev på Arianagymnasiet

Elev på Arianagymnasiet

Det ser verkligen mörkt ut för demokratin…

DN DN DN DN SvD