Tittar på min 4 år gamla dotter som sover. Tittar på min 3 månader gamla son som sover.

Tittar på skärmen. Tittar på en bild.  Bilden på Emma. En ung kvinna som nästan mördades. Emma kommer aldrig att bli återställd på grund av våldet mot henne.

Tittar igen på mina barn som sover. Känner kärleken som bara föräldrar kan känna för sina barn. Tankarna går till Emma och hennes familj. Börjar känna det man inte längre för känna i politiskt korrekta Sverige. Känner hat. Inser att jag står på den goda sidan för att jag känner hat mot mannen som försökte mörda. Mannen som brutit mot samhällets kodex.

Tittar på mina barn som sover. Hatet mot mannen som förstört Emmas liv försvinner; känner kärleken igen. Inser att för att kunna känna kärlek måste man även kunna känna hat.

Casper El-Kaissi Östlöv

Casper El-Kaissi Östlöv

Vad är det som händer? Varför finns det journalister som Britta Svensson? Journalister som skriver att det är synd om personer som misstänks för det värsta man kan göra i samhället. Att döda en annan person. Det är något som är ruttet i samhället och jag vet att det inte är fel på de som tycker som jag. Det som är ruttet är att massmedia skriver om ”brutala misshandeln” när det verkligen var brutalt mordförsök. Det som är ruttet i samhället är vidriga människor som tänker på gärningsmannen och hur gärningsmannens familj mår. Det som är ruttet i samhället är politiska partier som Centerpartiet som vill sänka strafftiden.

Att ens våga insinuera att det skulle vara ett straff att få 12 år (egentligen 8 år) i fängelse för mordförsök, våldtäkt och människorov är groteskt. Det är som att spotta på Emma och hennes familj. Att hon endast får 350 000 kr skadestånd är patetiskt. Snabb kalkyl visar[1] att  hon får:

  • ca 5 555 kr per år
  • ca 15 kr per dag

Då har jag inte räknat på att eftersom hon aldrig kommer att bli återställd kan man anta att hon kommer ha avsevärt lägre inkomst genom hela livet. Räknar man med att Emma, utan mordförsöket, hade haft i genomsnitt 300 000 kr i årslön under 40 år skulle det bli ca 12 miljoner kr brutto. Nu kan man anta att hon kanske har i genomsnitt 150 000 kr i årslön, om ens det pga. mordförsöket, under 40 år vilket blir 6 kr miljoner brutto. Skadeståndet på 350 000 kr i det här fallet känns som växelmynt.

Gärningsmannen Casper El-Kaissi Östlöv borde egentligen fått äkta livstid utan möjlighet till benådning, straffarbete, inga permissioner eller besök. Endast det hade varit ett rättfärdigt straff för det han gjort mot Emma.

[1] Räknat på att Emma skulle bli genomsnittliga 83 år gammal.

SvD SvD DN DN EX EX AB PI PI EX SN DN DN DN DN SDS DN