Tapio Salonen, professor socialt arbete

Tapio Salonen, professor socialt arbete

Jag har nu googlat lite så här mitt i natten på diverse kommunister och allmänt löst pack. Bestämde mig för att snabbt hitta något på Tapio Salonen, professor i socialt arbete[1], som var med i debatten häromdagen om dödsmisshandeln i Landskrona. Mina synapser överbelastades när Tapio Salonen började prata om att det skulle finnas en rättighet att få ett jobb. Det har aldrig funnits en rättighet att kunna kräva få ett jobb[2] eller andra saker som mer välbärgade har råd med; t. ex. xbox360 och 50-tums plasma.

Alltså, vad handlar detta om? Det här handlar inte om brottslighet, det här handlar inte om invandrare, det här handlar om att en så vacker stad som Landskrona mitt i Öresund, som skulle kunna vara så attraktiv, befinner sig mitt i en historisk skarv där många inte känner igen sig. Det finns en social vilsenhet bland de gamla Landskronaborna som inte känner igen sig för det är ingen industristad längre men de nya Landskronaborna känner sig inte heller speciellt välkomna därför att man känner sig inte oftast välkommen. Det finns en social vilsenhet som vi måste förstå bottnar i andra saken än det vi pratar om idag. Brottsligheten och dem här spänningarna har ju en grund i nånting och vad handlar det om? Ju det handlar såklart om väldigt grundläggande saker, om att människor skall vara behövda, människor skall ha ett jobb, människor skall bli sedda och så vidare.

Med tanke på det som står ovan om ”rätten till arbete” blir följande citat, från en 2,5 år gammal artikel i Aftonbladet, intressant.

Utmaningen för framtiden blir i ett sådant perspektiv inte bara att få livspusslet att gå ihop för de tidfattiga på en hektisk arbetsmarknad utan också utanförskapets problematik. Lika viktigt blir att minska arbetstidsgapet mellan tidfattiga (tidfattiga = arbetande? min anm.) och tidrika livsstilar (tidrika = arbetslös? min anm.) . Hypotetiskt skulle var och en behöva lönearbeta cirka 24-25 timmar i veckan i genomsnitt. En flexibel arbetstidsreform skulle både kunna bejaka individuella lösningar som att hindra en utbredd social utestängning.

Om jag var tvungen att satsa pengar på vilket parti Tapio Salonen röstar på eller gillar skulle jag välja Vänsterpartiet med tanke på hans vurmande om ”sociala orättvisor” och ”rätten till arbete”. Har han inte läst om Finlands historia? Frihetskriget (inbördeskriget) mellan vita och röda vore något för Tapio Salonen att läsa om.

AB

[1] Jag vill påpeka att i princip vem som helst kan bli doktorand eller professor i princip vad som helst.

[2] Förutom i kommunism.