Är det början på slutet för Euro och Europeiska Unionen vi bevittnar just nu? Troligtvis inte eftersom det finns för många politiker som inte kan skilja på vad som är bra och dåligt. För att inte nämna alla som skriker sig hesa när de försöker sjunga med till repiga LP:n Solidaritet! från 60-talet som förövrigt är röd till färgen.

Det finns inte många saker som gör att jag gillar Euro eller EU men det finns ett par! Jag skall nu försöka lista upp orsakerna i en onumrerad lista. Jag väljer en onumrerad lista eftersom det är omöjligt att skilja åt de på grund av att det är så banala (och ironiska) orsaker.

  • Att man slipper växla pengar när man åker till olika u-länder i Europa. Som Grekland.
  • Att EU är ett så kallat fredsprojekt.
  • Att jag slipper själv tänka på om jag skall skära tomater på samma skärbräda som kött. Det har EU gjort åt mig.
  • Att man räddar världen genom att beskatta allting som rör på sig. Som vulkanen på Island med det där jobbiga namnet som ingen orkar lära sig.
  • Att alla fick ett fint RÖTT EU-pass. Jag ville ha blå/vitt eller blå/gult.
  • Att man våldtar Beethoven genom att använda hans musik som nationalsång. För en supranationell organisation som inte ens är ett land. Eller har ett syfte.
  • Att kallas sig själv för europé är lite som att en kurd i östra Turkiet skulle kallas sig asiat och tycka att japanerna var lika som en själv.

Kommer inte på fler orsaker så här mitt på natten.

Men tyvärr Grekland. Fetaost och yoghurt kommer inte att rädda er från krisen som ni själva skapat. Det gör våra dumma politiker åt er.

DN DN DN SvD SvD SvD SvD