Ett par veckor sedan blev det lite av ett cirkus i Folkpartiets läger här i Haninge när kommunalrådet Peter Olevik Dunder kallade Sepideh Erfani, andra namn på kommunlistan, för att vara osvensk. Om detta kan man säga nästan vad som helst men jag tänkte först ta upp frågan om att vara röstmagnet i ett demokratiskt val. Det är inte direkt ovanligt att man sätter vissa personer högre upp (eller lägre) på listan just för att det skall locka vissa grupper i samhället att rösta på personen och därmed på partiet. Kristdemokraterna gjorde det som bekant förra året under EU-valet genom att placera Alf Svensson som nia och han gick förbi hela åtta personer på listan på grund av sitt nästintill legendariska status i nämnda parti.

Men hur skall man då tolka tankarna kring en röstmagnet när nämnda röstmagnet miserabelt misslyckats med att vara just en röstmagnet? Sepideh Erfani placerades, enligt henne, som nummer tre på listan för att vara en röstmagnet i Brandbergen där hon själv bor. Hon flyttades upp som tvåa efter att Tommy Lundin tagits bort från listan efter sina bravader i Haninge kommunhus.

Genom att använda mig av Internet och www.val.se så har jag på mycket kort tid kommit fram till att Sepideh Erfani som en röstmagnet inte varit en röstmagnet utan egentligen tvärtom. I samtliga valdistrikt i Brandbergen (NÖ, N, S, SÖ och V) backade Folkpartiet i antal röster. Alltså, inte i ett enda av valdistrikten i Brandbergen lyckades Sepideh Erfani vara en röstmagnet. Bara i ett distrikt fick Folkpartiet marginellt fler röster än Sverigedemokraterna och det var i Brandbergen S.

Det kallar jag för ett misslyckande.

Vidare nu till saken om ”osvensk”. Jag noterar med leende på läpparna att Sepideh Erfani själv erkänner till ABC att hon inte är svensk (lyssna vad hon säger vid 01:54). Hon titulerar sig som ”invandrare”. Om man inte tycker och tänker och framför allt säger själv att man är svensk så kan man väl inte ta illa upp av att kallas osvensk? För ett av kriterierna för att kallas svensk är väl att man själv känner sig svensk?

Vilken soppa.

Jag vill ändå till Sepideh säga att jag hoppas hon får det bra i sitt nya parti Socialdemokraterna.

SVT SVT SVT SvD DN Haningeposten