Läser dagens intressantaste artikel som handlar om grundlagsändringen. Samtidigt dricker jag en kopp kaffe från Gevalia som är mörkrostat och troligtvis kommer bönorna från något sydamerikanskt land (mer om kaffet senare).

Jag gillar Paulina Neuding. Jag håller absolut inte med henne i allting hon brukar skriva men hon är en saklig debattör och opinionsbildare och såna finns det allt för få av i Sverige. Det jag reagerade mest på i artikeln var att jag fick en känsla av att Neuding hyllar James Madison och Thomas Jefferson. Enligt mig är Madison och Jefferson två av de viktigaste personerna som någonsin levt på Jorden. Varför jag blir förvånad över hyllningen av Madison och Jefferson är att sånt existerar inte i svensk media, alltså hyllning av amerikanska (brittiska) frihetskämpar. Allt som ofta brukar det låta lite såhär i svensk massmedia (mina ord) när det handlar om amerikaner: ”imperialistiska USA och dess rasistiska founding fathers…”.

En annan sak hon tar upp i artikeln är den mycket debatterade ”Sverige är ett mångkulturellt samhälle”. Ja visst är den det om man lyssnar på alla infantila ”din bil är tysk, du äter thaimat, du använder kläder som indier sytt, du dricker kaffe från Latinamerika och du klagar på att din granne är invandrare”. Här kommer då det jag syftade på tidigare om kaffet. Jag är väl då enligt den bisarra logikförvridningen mångkulturell eftersom jag dricker kaffe vars bönor säkert kommer från Latinamerika. För ingen kan ge en förklaring till vad som menas med nya grundlagsändringen i regeringsformen om att ”Sverige är ett mångkulturellt land”. Inte ens de 329 riksdagsledamoten som röstade ja till nya grundlagen. Mer seriöst så kan jag väl säga att det finns inget positivt med ett mångkulturellt land. Ett mångkulturellt land innebär att man skall tolerera intoleransen som minoriteter har eftersom allting invandrare för med sig till sitt nya hemland är en berikning. Enligt mångkulturförespråkarna alltså.

Ett annat större problem med nya grundlagen är att det nu står följande i regeringsformen: ”Sverige är medlem i Europeiska unionen”. Detta innebär helt enkelt att det är omöjligt för Sverige att avsäga sig sitt medlemskap i Europeiska Unionen oavsett vilka partier som är i regeringen. Eftersom innan man kan ens tänka på att skicka ett argt brev till oligarkerna i Bryssel måste man först ändra Sveriges grundlag genom att ta bort den där meningen. Vilket inte kommer att hända.

Dock kan jag säga att, förutom mångkulturella delen och den om att Sverige är medlem i EU, så är nya grundlagen en förbättring. Det är smått absurt att Sverige under 200 år styrts i princip efter hur statsministern tyckt och tänkt.

Vill även lägga in magnifika Pat Condells senaste video i det här blogginlägget. Inte direkt kopplat till artikeln men är värt att titta på och lyssna på det han säger.

 

Regeringsformen SvD